Czym tak naprawdę jest CSR? Jakie są wyróżniki dobrze prowadzonej strategii z tego zakresu? Jakie praktyki stosują firmy? Oto 6 ciekawostek poświęconych społecznej odpowiedzialności biznesu, które przybliżą Ci jej cechy charakterystyczne.
Ciekawostka 1: początki koncepcji CSR sięgają XIX wieku
Choć o społecznej odpowiedzialności biznesu na szerszą skalę zaczęto mówić dopiero w ostatnich latach, to koncepcja ta ma swoje początki w XIX wieku, kiedy to dyskutowano nad założeniem, że konsekwencją czynów człowieka powinna być odpowiedzialność za nie. Pionierami okazali się filantropowie z krajów anglosaskich m.in. słynny John D. Rockerfeller. Jednak to dopiero w latach 50. XX wieku, po ogromnych kryzysach ekonomicznych, ukazała się premierowa publikacja poświęcona temu zjawisku. Pierwsza definicja pojawiła się 20 lat później wraz z kodeksem CSR, „The Sullivan Principles”.
Ciekawostka 2: CSR to odpowiedzialność za wpływ biznesu na społeczeństwo
Najprostsza definicja zakłada, że społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) to odpowiedzialność przedsiębiorców za to, jaki wpływ na społeczeństwo będzie miała prowadzona przez nich działalność. Przez CSR rozumie się dobrowolne aktywności, które uwzględniają interes społeczny, ale też współpracę z kontrahentami oraz dbanie o relacje z pracownikami.
Ciekawostka 3: istnieje kilka obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu
Zakłada się, że CSR powinien obejmować kilka płaszczyzn. Między innymi zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, który wpływa na rynek, poprzez promowanie proekologicznych materiałów i procesu produkcji, wspieranie lokalnych przedsiębiorców i kontrahentów czy dobór współpracowników. W kontekście działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu mówi się również o promowaniu prośrodowiskowych zachowań – np. edukowaniu pracowników w tym obszarze – oraz integrację z lokalną społecznością, chociażby dzięki wspieraniu regionalnych inicjatyw i instytucji.
Ciekawostka 4: CSR to nie PR
Jednym z najczęstszych błędów jest uznawanie działań CSR-owych za element dbania o PR firmy. W myśl założeń społeczna odpowiedzialność biznesu powinna być całą strategią zarządzania, obejmującą każdy aspekt funkcjonowania firmy – od produkcji, przez relację z pracownikami i inwestorami, po kontakt z potencjalnymi klientami. CSR musi być wbudowany w wizję przedsiębiorstwa – aby przynosił określone cele, aktywności z jego zakresu powinny być prowadzone systematycznie i konsekwentnie.
Ciekawostka 5: społeczna odpowiedzialność biznesu a cele sprzedażowe i wizerunkowe
Skoro o celach mowa, to prawidłowo prowadzone działania mogą pomóc m.in. w:
- Zbudowaniu wizerunku przyjaznego pracodawcy (pomoc w procesie rekrutacyjnym).
- Zwiększaniu rozpoznawalności poprzez informowanie o prowadzonych akcjach i produktach marki.
- Możliwości zdobycia nowych klientów (zwiększenie sprzedaży usług i produktów).
- Możliwości pozyskania nowych inwestorów.
- Zbudowaniu kultury organizacyjnej w firmie, co sprzyja optymalizacji pracy.
Ciekawostka 6: programy dla pracowników, raporty, kampanie społeczne jako narzędzia CSR
Wśród narzędzi pomocnych w stosowaniu społecznej odpowiedzialności biznesu wyróżnia się:
- Kampanie społeczne, pomagające w zbieraniu środków na szczytny cel lub zwiększaniu świadomości na określony temat (przykładem takiej działalności jest kampania promująca zachowanie bezpieczeństwa na drodze, Think Before You Drive, prowadzona przez bridgestone-poznan.pl).
- Działania na rzecz lokalnej społeczności np. w formie wsparcia finansowego instytucji działających w regionie, rekrutacji skupionej na pozyskaniu pracowników z miasta/gminy/powiatu, w którym działa firma czy stosowania programów dla dzieci i młodzieży.
- Aktywności proekologiczne w formie edukacji społeczności, wprowadzania „zielonych” rozwiązań w firmie i jej siedzibach.
- Zarządzanie łańcuchem dostaw zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju i dbania o środowisko.
- Raporty informujące o funkcjonowaniu firmy, uwzględniające cele, osiągnięcia oraz plany rozwoju na najbliższe lata.
- Wolontariat pracowniczy.
- Inwestowanie w pracowników np. programy pracownicze skoncentrowane na rozwoju kadr, szkolenia zewnętrzne i wewnętrzne, programy dofinansowań na edukację, wspieranie rekrutacji wewnętrznych.