Marka i brand – czym się różnią?

Skąd biorą się nieścisłości dotyczące definicji marki i brandu? Wynika to ze specyfiki branży, której dotyczą. Marketing, a zwłaszcza digital marketing, to dziedzina, która nieustannie analizuje i odpowiada na potrzeby klientów. Jest to także działalność międzynarodowa – dobra identyfikacja wizualna powinna kreować markę, która jest pożądana na całym świecie. Globalny charakter marketingu wymaga porozumiewania się w jednym języku. Zapożyczenia i zwroty z angielskiego budzą największe kontrowersje. Czym zatem różni się marka od brandu?

Marka a brand

Po pierwsze – marka jest wąskim pojęciem i sposobem na oznaczenie danego produktu lub usługi. Jedna firma może być właścicielem kilku marek, np. Dove, Lipton czy Knorr należą do jednego przedsiębiorstwa Unilever. Dobrym sposobem na wzmocnienie marki jest produkcja filmów reklamowych, które można wykonać z pomocą https://flipside.pl/. Filmy reklamowe Wrocław pełnią funkcję promocyjną – przyciągają uwagę i zachęcają do zakupu.

Marka stanowi zatem jedynie oznaczenie towaru. Dzięki temu łatwo uniknąć replik bądź rozpoznać podróbki. Nazwa i logo wchodzą w skład marki, odróżniają nasz produkt/usługę werbalnie i graficznie. Przykładem mogą być słynne loga marek samochodowych bądź dużych sieci handlowych.

Brand jest pojęciem, które pojawiło się później, wraz z rozwojem reklamy. Jest też znacznie szerszym terminem – zawiera w sobie pojęcie marki oraz jej świadomość, czyli całe spektrum skojarzeń, emocji oraz oczekiwań, które towarzyszą klientowi, kiedy styka się z daną marką. Nabywca, decydując się na produkt bądź usługę konkretnej firmy, kupuje w zestawie korzyści oraz wartości, które są mu bliskie. Wybierając sprzęt marki Apple, np. najnowszy model iPhone’a, wyrażamy swoje przywiązanie do designu, innowacyjnych technologii, ale także informujemy otoczenie o naszym statusie. Produkcja filmów reklamowych to rozwiązanie, które wchodzi w skład brandingu i przybliża markę klientom.

Silna marka

Silna marka musi opierać się na chwytliwej nazwie. Jednak nawet krótka i łatwa do zapamiętania nazwa potrzebuje rozgłosu. Szukasz metody na lokalną reklamę? Skutecznym sposobem na wypromowanie i zaprezentowanie produktu lub usługi z logo firmy są filmy reklamowe Wrocław. Pojęcie marki istnieje tak długo, że nauka zdążyła wyodrębnić jej główne funkcje:

  • funkcja identyfikacyjna – marka powinna odróżniać się od konkurencji
  • funkcja gwarancyjna – wybór danej marki ma być gwarancją określonej jakości
  • funkcja promocyjna – rolą marki jest przykuć uwagę klienta i zachęcić go do zakupu

Branding

Branding to wszystkie działania dodane, czyli to, co dzieje wokół marki. W jego skład wchodzą przemyślane strategie, które zakładają wielokanałowe promowanie marki i wpływanie na jej odbiorców. Klienci, którzy „konsumują” daną markę, manifestują w ten sposób swój styl życia. Wybór marki to komunikowanie otoczeniu, że utożsamiamy się z konkretną grupą społeczną. Do brandingu można zaliczyć ujednoliconą identyfikację wizualną, claim, czyli slogan reklamowy, działania PR-owe, content marketing, czy eventy firmowe.

Budowanie pozytywnych skojarzeń i umacnianie przyjaznego wizerunku marki to szansa na pozyskanie nowych klientów, którzy wybierają produkty cieszące się dobrymi opiniami i rekomendowane przez znajomych.

Marka i brand – czym się różnią?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here